dieta w ciąży

Dieta przyszłej mamy czyli dieta w ciąży

Written by | Mama, Przed porodem

Dieta w ciąży to temat obecnie niezwykle modny. Wyjaśnimy, co powinna jeść przyszła mama, jaką dietę stosować w ciąży, co jeść wolno, co jest wskazane, a czego powinnaś unikać.

Już podczas planowania ciąży przyszła mama powinna zwrócić baczną uwagę na swój sposób odżywiania. Właśnie w tym okresie należy zacząć wprowadzać zmiany optymalizujące dietę kobiety, tak by była ona czynnikiem wspomagającym prawidłowy rozwój ciąży. Na około pół roku przed planowanym zajściem w ciążę należy w skuteczny sposób pozbyć się nałogów, unormować swoją wagę i nawyki żywieniowe – jeśli to konieczne – korzystając z porad dietetyka bądź terapeuty od uzależnień. Zarówno otyłość jak i niedowaga, stosowanie diet eliminacyjnych nie sprzyjają prawidłowemu rozwojowi ciąży. Przyszła mama powinna w świadomy sposób korzystać z racjonalnych zasad odżywiania i zdrowego stylu życia, ponieważ te czynniki wpływają na wzrost płodności, a także zmniejszają ryzyko poronień.

Przyszła mama powinna „jeść za dwoje” – to jeden z najczęściej spotykanych mitów dotyczących diety kobiet ciężarnych. Młoda mama powinna jeść dla dwojga, tak aby dieta służyła zdrowiu jej i noszonego pod sercem dziecka. Zbyt obfite i ciężkostrawne posiłki pogorszą jedynie kondycję kobiety ciężarnej, doprowadzając do nadmiernego przybytku wagi i obniżenia samopoczucia. Prawidłowa dieta  oprócz energii powinna dawać radość i ochotę do codziennej aktywności.

Dieta młodej mamy powinna być różnorodna, dostarczać jej zdrowych składników odżywczych: białka, złożonych węglowodanów, zdrowego tłuszczu i całej gamy niezbędnych składników mineralnych. Powinna być oparta na 5 posiłkach o stałych porach i odpowiedniej kompozycji składników, tak by były one miłym akcentem dnia, nie kojarzyły się z monotonią i nudą. Młoda mama powinna również unikać podjadania między posiłkami, a także nie ulegać wszystkim zachciankom – zwłaszcza tym niezdrowym.

Składniki diety ciążowej, czyli co jeść w ciąży

Wśród składników diety kobiety ciężarnej powinny się znaleźć składniki budulcowe: zdrowe białka – pochodzące z chudego, białego mięsa, ryb morskich, jaj i nasion roślin strączkowych; tłuszcze – pochodzenia roślinnego – olej rzepakowy, oliwa z oliwek; węglowodany – złożone: produkty zbożowe z pełnego ziarna ,oraz proste:  warzywa i owoce.

Istotnym składnikiem diety są również napoje. Ciężarna powinna przyjmować dziennie od 2 do 2,5 litra płynów, głównym ich źródłem powinna być woda ( ok. 1,5 litra dziennie ), resztę mogą stanowić napoje złożone – soki owocowe i warzywne bez dodatku cukru, herbaty i zioła – tylko dozwolone dla kobiet ciężarnych.

Czego nie jeść w ciąży?

Dbając o prawidłowy rozwój ciąży kobieta powinna ograniczyć spożycie słodyczy, wyeliminować posiłki typu „fast food”, gotowe produkty wysokoprzetworzone – które są co prawda łatwo dostępne i smaczne, ale zawierają nadmiar soli i cukru oraz polepszacze smaku – te natomiast niekorzystnie oddziałują na organizm zakłócając procesy metaboliczne. Całkowicie należy wyeliminować napoje alkoholowe – nawet najmniejsza dawka alkoholu hamuje rozwój płodu. Niekorzystny wpływ zarówno na matkę jak i dziecko w jej łonie ma nadmierne spożycie kawy czy napoi energetycznych – dbając o jak najlepszy rozwój naszego dziecka należy ograniczyć spożycie kawy do jednej filiżanki dziennie, natomiast całkowicie wyeliminować napoje o charakterze pobudzającym.

Suplementy diety w ciąży

Jeśli u przyszłej mamy zostały stwierdzone w badaniach lekarskich niedobory składników mineralnych – czy to na skutek ubogiej diety, czy z powodu restrykcyjnych diet – należy rozważyć włączenie do diety suplementów witaminowych i mineralnych. Jeszcze w okresie przygotowań do zajścia w ciążę kobieta powinna rozważyć przyjmowanie preparatu zawierającego kwas foliowy i witaminę D – niezbędne do prawidłowego rozwoju układu nerwowego i szkieletowego u dziecka. Istotnymi suplementami dla prawidłowego rozwoju dziecka są także wielonienasycone kwasy omega 3 i omega 6. Ludzki organizm nie wytwarza ich sam – muszą więc być dostarczane wraz z właściwą dietą lub odpowiednimi preparatami.  Należy również pamiętać iż nadmiar witamin może zaburzać metabolizm, tak więc preparat witaminowy powinien być specjalnie dedykowany dla kobiet ciężarnych i przyjmowany w odpowiedniej dawce.

 

***

[FM_form id=”3″]

Last modified: 4 sierpnia 2016