brzuch po ciąży

Brzuch po ciąży i porodzie – jak wrócić do dawnego wyglądu

Brzuch po ciąży wymieniany jest jako najsilniej przeszkadzająca pamiątka po porodowa .

Niemal każda młoda mama chce po porodzie jak najszybciej wrócić do formy, stracić zbędne kilogramy i wrócić do ulubionych ciuchów. Powrót do wyglądu sprzed ciąży zajmuje jednak trochę czasu.Powrót do wyglądu sprzed porodu jest uzależniony od kilku czynników m.in.:  predyspozycji rodzinnych, zwyczajów żywieniowych, naszej aktywności fizycznej, współistniejących schorzeń, oraz od tego ile kilogramów nam przybyło w czasie ciąży. Musimy jednak pamiętać, że każda z nas jest inna – jedne kobiety już miesiąc po porodzie będą wyglądały jakby nie rodziły dziecka, inne poświęcą pół roku ciężkiej pracy aby wrócić do rozmiarów sprzed ciąży, a jeszcze inne mimo pracy i wyrzeczeń nie osiągną poprawy sylwetki. Genetyka i skłonności górą.

Wszystkie mamy nadzieję, że po urodzeniu dziecka nasz brzuch będzie wreszcie płaski, jednak pierwsze dni po porodzie nie nastrajają nas pozytywnie. Nadal nosimy przed sobą małą piłeczkę, a mąż zerka z ukrycia, czy czasem nic przed nim nie ukrywamy. Cierpliwości, ten okres trzeba przeczekać, jeszcze nie włączymy forsownej gimnastyki do planu dnia, (tym bardziej że cały czas chce się spać), nie damy rady też go wciągnąć, lub udać że ubranie nas zasłoni.

Brzuch po porodzie

Przez pierwsze dni po porodzie każdy dzień będzie niósł małe osiągnięcia – macica zwijając się o około 2 -3 cm na dobę – za parę dni schowa się za spojeniem łonowym, prawie jak przed ciążą, podczas codziennej aktywności nasze mięśnie brzucha będą powoli nabierały napięcia, gimnastyką początkowo będzie pochylanie się nad dzieckiem, podnoszenie go i wykonywanie podstawowych czynności domowych. W pierwszym okresie połogu, gdy dominuje jeszcze zmęczenie i na ogół niewielkie dolegliwości bólowe starajmy się wypoczywać i odsypiać w każdej wolnej chwili. Dobroczynny wpływ odpoczynku odczujemy już po paru dniach, gdy ból minie, nasze piersi uregulują swoja pracę, a dziecko będzie już spać 2 – 3 godziny najedzone. Mając więcej sił będziemy mogły z energią zabrać się za drobną – na razie – aktywność fizyczną.

Ćwiczenie na brzuch po porodzie

By popracować nad wiotkim jeszcze brzuchem początkowo wystarczą proste ćwiczenia izometryczne – lekkie napinanie brzucha trwające kilka sekund. Już po kilku dniach zobaczymy, że napięcie to jest coraz silniejsze i mięśnie szybciej reagują skurczem. Prostowanie pleców i wciąganie brzucha poprawia również napięcie mięśni głębokich – to one utrzymują nasze narządy we właściwym ułożeniu, co również odejmuje nam centymetrów w talii. Po zagojeniu rany krocza lub brzucha, gdy zmiany połogowe dobiegną końca nasz ginekolog podczas badania kontrolnego oceni, czy możemy wykonywać już większy wysiłek fizyczny, a tym samym czy możemy zaplanować sobie regularną aktywność fizyczną w postaci np. zajęć pilates czy jogi. Obecnie wiele ośrodków fitness ma w swojej ofercie zajęcia dla młodych mam (czasem wraz z dzieckiem) – dostosowane nie tylko natężeniem i różnorodnością ćwiczeń, ale też dogodną porą dla mamy i dziecka. Tam trener zaplanuje nam trening dostosowany do naszych możliwości i potrzeb. Planując samodzielny powrót do formy musimy pamiętać, że zbyt forsowny trening pozbawi nas dużej ilości energii, mogąc również negatywnie wpłynąć na laktację. Nasza dieta musi być dostosowana do planu dnia i wysiłku – by nasz organizm poprawiał swoją wydolność, ale jednocześnie nie tracił masy mięśniowej i cennych składników mineralnych.

Skóra po ciąży

Poza pracą nad mięśniami i tłuszczykiem musimy również zająć się pielęgnacją naszej nadwyrężonej ciążą skóry. Początkowo – razem z warstwą tłuszczyku – może nie stwarzać problemu, jednak chudnąc będzie tracić jędrność i napięcie. W zapobieganiu tym zmianom pomoże nam odpowiednie nawilżanie, kosmetyki poprawiające jędrność w połączeniu z zabiegami kosmetycznymi. Nie muszą to od razu być wizyty w salonie piękności – masaż brzucha, bioder czy ud możemy wykonać same, lub poprosić męża. Często wystarczające będzie lekkie podszczypywanie skóry w trakcie nakładania balsamu po kąpieli. Gdy ciąża pozostawiła nam niezbyt ładne ślady w postaci rozstępów musimy uzbroić się w cierpliwość, dbać o poprawę jej struktury, jednocześnie pamiętając, że większość rozstępów zblednie i stanie się prawie niewidoczna do roku po porodzie.

Musimy również pamiętać że zabiegi pielęgnacyjne są korzystne zarówno dla naszego ciała jak i duszy, ale zmiany hormonalne w naszym organizmie mają silny wpływ na stan naszego zdrowia – a więc i skóry. Dopiero ich unormowanie stabilizuje również wahania wagi, apetyt, aktywność czy też  jakość skóry i ilość tkanki tłuszczowej.

Edyta Karwacka – Dąbska – położna.

***

Zapisz się na nasz newsletter

Chcę otrzymywać bezpłatny newsletter Akademii Porodu informujący o najważniejszych tematach dotyczących tematów okołoporodowych. Zapisz się teraz, aby nic Ci nie umknęło!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę portalu AkademiaPorodu.pl - 4Effect Robert Wierzbicki z siedzibą w Warszawie przy ul. Górczewskiej 242/4 w celu przesyłania informacji merytorycznych, handlowych drogą elektroniczną przez wydawcę i w imieniu partnerów wydawcy. Możesz się wypisać w dowolnym momencie.

Powiązane artykuły